oddech brzuszny

Wykonując oddech brzuszny poprawia się dotlenienie całego organizmu, czujemy się zrelaksowani i uspokojeni.

Oddech to niezwykle subtelna i mocarna czynność, którą wykonujemy. Subtelna – bo reaguje na to, co się z nami dzieje z niezwykłą czułością. Mocarna, bo bez niego umieramy. Oddech warunkuje nasze życie i w większości wypadków pozostaje zautomatyzowany. Jednakże jesteśmy tak skonstruowani, że możemy i mamy realny wpływ na wykonywanie oddechu. I bardzo dużą stratą byłoby pozostawienie naszego oddechu bez ćwiczeń.

Oddech brzuszny – czym jest?

Oddech brzuszny, czy też właściwie oddech brzuszno-przeponowy to oddech, który jest oddechem głębokim. W trakcie wykonywania wdechu klatka piersiowa pozostaje nieruchoma, natomiast wyraźnie daje się zauważyć ruch brzucha do przodu. Przepona, czyli mięsień oddzielający wnętrze klatki piersiowej od wnętrza jamy brzusznej mocno obniża się. Wraz z wydechem brzuch cofa się.

Jak ćwiczyć oddech brzuszny?

Najprostszy sposób ćwiczenia oddechu brzusznego to ćwiczenie w leżeniu na plecach. Jedną dłoń układamy na brzuchu, drugą na klatce piersiowej. Wraz z wdechem obserwujemy jak brzuch unosi się do góry, a z wydechem opada w dół. Jednocześnie klatka piersiowa pozostaje nieruchomo. Dla niektórych osób pomocne może być ułożenie ciężkiego przedmiotu na brzuchu, np. książki (powyżej pępka). W czasie wykonywania tego ćwiczenia bądź świadoma robienia oddechu. Staraj się skupić całą uwagę na oddechu i obserwuj go. Obserwuj drogę jaką pokonuje i jak wpływa na ciało.

Wdech i wydech wykonujemy nosem. Wdech i wydech mogą być swobodne tzn. takie jak się nabierają. Mogą być równej długości, lub świadomie możemy wydłużać wydech. Przy czym wydłużanie wydechu będzie mieć działanie mocno schładzające i uspokajające.

Pamiętaj: modyfikacje długości oddechu nie mogą budować w Tobie napięcia i dyskomfortu. Gdyby takowe się pojawiły: wróć do oddechów swobodnych i skoncentruj się tylko na ich obserwacji.

Jak często ćwiczyć oddech brzuszny?

Ćwiczenie oddechu brzusznego warto wykonywać codziennie, przez kilka – kilkanaście oddechów, np. przed snem lub przed drzemką.

Po co wykonywać oddech brzuszny?

Oddech brzuszny przynosi wyraźne uspokojenie i rozluźnienie. Jest to oddech relaksujący. Polecam go osobom odczuwającym napięcie w życiu codziennym i cierpiącym z powodu negatywnych skutków stresu.

Oddech brzuszny pomaga osobom, które na co dzień mają wrażenie wykonywania płytkich oddechów, wrócić do oddychania prawidłowym torem oddechowym.

Oddech brzuszny sprawia, że objętość jamy brzusznej maleje a tym samym wzrasta w niej ciśnienie, co korzystnie i odmładzająco wpływa na narządy w jamie brzusznej i w miednicy. Polepsza się przemiana materii. Wzmożony ruch przepony działa niczym masaż na nerw przeponowy, mający swój początek w okolicy szyi.

Wykonując oddech brzuszny poprawia się dotlenienie całego organizmu, czujemy się zrelaksowani i uspokojeni.

Zapisz się na jogowe "depesze".

Uwielbiam pisać listy, i jeśli tylko chcesz - będę wysyłać je do Ciebie. Wpisz poniżej swój adres e-mail. Dzięki temu będę mogła wysyłać do Ciebie mój newsletter.